Unele articulații funcționează în mod similar cu balamalele de la o ușă. Acestea permit oaselor să se deplaseze într-o singură direcție înainte și înapoi. Degetele de la mâini, degetele de la picioare, coatele, genunchii și gleznele conțin articulații de tip balama.

Articulațiile de tip balama sunt complexe și conțin mulți mușchi și țesuturi. Osteoartrita și traumatismele pot provoca dureri și disfuncții în diferite părți ale acestor articulații.

În acest articol, analizăm anatomia și funcția articulațiilor de tip balama. De asemenea, discutăm despre afecțiunile medicale și leziunile care pot afecta aceste articulații.

Ce sunt articulațiile de tip balama?

Articulațiile sunt zonele unde se întâlnesc oasele. Corpul conține mai multe tipuri diferite de articulații. Unele articulații au mișcări limitate, cum ar fi cele dintre vertebre, în timp ce altele sunt mai mobile, inclusiv articulațiile de la nivelul degetelor de la mâini și picioare. Articulațiile de tip balama sunt cele care permit mișcarea de-a lungul unui singur plan. Ele facilitează acțiunile de îndoire și îndreptare, cum ar fi flexarea unui deget.

Într-o articulație tip balama, cartilajul protector acoperă oasele, iar un gel gros numit lichid sinovial le lubrifiază, permițându-le să se miște fără a se freca una de alta. Toate articulațiile balama conțin, de asemenea, mușchi, ligamente și alte țesuturi care stabilizează articulația. Articulațiile tip balama sunt mai stabile decât articulațiile cu bilă, care includ articulațiile umărului și șoldului. Cu toate acestea, articulațiile sferice permit o gamă mai mare de mișcări de-a lungul mai multor planuri.

Următoarele părți ale corpului sunt articulații balama:

  • cotul
  • genunchiul
  • articulațiile degetelor (articulațiile interfalangiene)
  • glezna (articulația tibio-talară)

Posibile leziuni

O serie de leziuni și afecțiuni medicale pot afecta articulațiile balama, inclusiv cele de mai jos.

         Osteoartrita

Ca și în cazul altor articulații din organism, o persoană poate dezvolta osteoartrită într-o articulație. Articulațiile afectate cel mai frecvent sunt genunchii, mâinile și picioarele. Articulațiile rigide și dureroase sunt un semn distinctiv al osteoartritei. Această rigiditate se dezvoltă atunci când cartilajul protector care acoperă oasele dintr-o articulație se descompune, provocând durere și umflături.

Factorii care joacă un rol în dezvoltarea osteoartritei sunt:

  • traumatisme
  • nivelul de activitate
  • greutatea corporală
  • stilul de viață
  • genetica

         Dislocarea

Deși articulațiile sunt relativ stabile, oamenii le pot luxa. O luxație apare atunci când un os din articulație se deplasează din loc. Cele mai frecvent dislocate articulații balama sunt cele de la mâini și picioare.

Cu toate acestea, anumite activități sportive pot crește riscul unei persoane de luxație a umărului, în timp ce traumatismele rezultate în urma unui accident de mașină sau a unei accidentări sportive de mare viteză, pot duce la luxația genunchiului.

În cazul în care apare și o fractură osoasă, aceasta se numește luxație complexă.

         Leziuni ale țesuturilor

Leziunile care afectează mușchii, ligamentele sau alte țesuturi din articulație pot provoca durere și inflamație în această zonă a corpului.

Cum să păstrați articulațiile sănătoase 

Experții prezic o creștere a ratelor de artrită  din cauza îmbătrânirii populației. Este important ca oamenii să încerce să mențină articulațiile sănătoase pe măsură ce îmbătrânesc.

Oamenii pot ajuta la menținerea articulațiilor sănătoase prin:

  1. Mișcându-le des: Exercițiile fizice, întinderea și evitarea de a sta prea mult timp în intr-un singur loc, pot ajuta la menținerea bunei funcționări a articulațiilor.
  2. Reducerea la minimum a stresului: Atunci când face exerciții fizice, o persoană ar trebui să fie atentă la modul în care se simt articulațiile și să evite să-și forțeze prea mult corpul. Tensiunea excesivă asupra articulațiilor poate eroda cartilajul și poate provoca daune de durată.
  3. Întărirea mușchilor din jurul articulațiilor: Mușchii puternici vor reduce tensiunea asupra articulațiilor, reducând riscul de rănire, în special în timpul sportului.
  4. Menținerea unei greutăți sănătoase: Greutatea corporală în exces pune mai multă presiune asupra unor articulații, în special asupra genunchilor. Atingerea sau menținerea unei greutăți sănătoase poate preveni această problemă.

Unii oameni folosesc suplimente naturale, cum ar fi glucozamina sau condroitina, pentru sănătatea articulațiilor. Glucozamina și condroitina sunt prezente atât în cartilaj, cât și în lichidul sinovial. Unii oameni cred că administrarea de suplimente de glucozamină și condroitină poate ajuta la conservarea cartilajului din articulațiile afectate de osteoartrită. Într-un studiu din 2017, cercetătorii au analizat concluziile diferitelor studii privind beneficiile pentru sănătate ale glucozaminei și condroitinei. Ei nu au găsit dovezi convingătoare că aceste suplimente sunt un tratament eficient pentru osteoartrită.

Centrul Național pentru Sănătate Complementară și Integrativă raportează, de asemenea, că dovezile care susțin eficacitatea glucozaminei și a condroitinei sunt neclare. Cercetătorii trebuie să efectueze mai multe studii pentru a determina efectele acestor suplimente.

Nu există un leac pentru osteoartrită, dar se poate gestiona afecțiunea folosind medicamente pentru a încetini sau preveni progresia acesteia. Medicamentele pot, de asemenea, să amelioreze simptomele. Activitatea aerobică și antrenamentul de forță pot ajuta persoanele cu osteoartrită care se confruntă cu dureri și probleme de mobilitate.

Rezumat

Articulațiile balama permit mișcarea anumitor părți ale corpului într-un singur plan. Există articulații balama la nivelul degetelor de la mâini, picioarelor, genunchilor, coatelor și gleznelor. Deși articulațiile balama sunt stabile, oamenii pot totuși să disloce oasele care o compun.

Osteoartrita este frecventă în articulațiile balama. Persoanele cu osteoartrită pot încerca programe specifice de exerciții fizice care includ activități aerobice și de forță pentru a ajuta la prevenirea agravării afecțiunii. Activitatea fizică poate reduce, de asemenea, durerea legată de osteoartrită.