Vitaminele sunt unele dintre cele mai importante substanțe chimice care îndeplinesc un rol in funcționarea normală a organismului omenesc. Unele pot fi sintetizate de către organism, însă altele trebuiesc aduse prin aport alimentar. Ele se găsesc în majoritatea alimentelor de proveniență naturală și sunt absolut necesare pentru creșterea și funcționarea generală a organismului nostru. Deoarece vitaminele sunt folosite în multiple reacții chimice ale corpului uman, ele trebuiesc aduse în aport constant prin diete echilibrate.

O dieta echilibrata este o parte importanta dintr-un stil de viata sanatos, dar probabil cei mai multi dintre noi nu stiu cum sa isi gaseasca acest echilibru.

Din aceasta cauza, in ziua de astazi suntem asaltati de nenumarate companii care  incearca sa ne vanda tot felul de suplimente alimentare, printre care si vitamine.  Astfel aceasta industrie a suplimentelor  alimentare, a devenit astazi o afacere de milioane de dolari.

Intelegand corect acest ABC al vitaminelor, ne putem organiza singuri  o dieta echilibrata, consumand alimente care contin o mare parte dintre aceste vitamine . Astfel, daca reusim sa mancam echilibrat, in mod normal nu am mai avea nevoie de suplimente alimentare.

Corpul uman are nevoie de 13 vitamine esentiale, pentru a functiona corespunzator. Vitaminele sunt compusi organici care se gasesc in mare parte in alimente. Toate aceste vitamine esentiale joaca un rol imporatnt in functiile organismului, precum : digestie, vedere, imunitate, sistem venos.

Sunt totusi situatii in care organismul are nevoie de un supliment de vitamine, pe langa cel alimentar: in anumite boli, in cazul in care organismul nu poate asimila cantitatea necesara de vitamine, sarcina, alaptare, vegetarienii care au nevoie de vitamina B12, femeile care doresc sa ramana insarcinate, persoanele in varsta care nu mananca suficient sau  echilibrat, expunerea insuficienta la soare pentru asimilarea vitaminei D. In toate aceste cazuri trebuie discutat cu un medic sau un nutritionist, cu privire la suplimentarea necesarului de vitamine. Este bine de stiut ca suplimentele alimentare pot interactiona negativ cu alte medicatii, pe care le pot inactiva sau hiperactiva.

Vitaminele se împart în doua categorii:

-liposolubile, adică sunt solubile in grăsimi (A,D,E,K)

-hidrosolubile, adică sunt solubile in apă (C, PP, complexul de vitamine B: B1, B2, B3, B6, B12, acid folic, acid pantotenic, biotina)

De obicei, vitaminele nu sunt digerate, ci absorbite ca atare, iar absorbția lor se face prin mecanisme specifice fiecărei vitamine.

Stocarea vitaminelor se face in funcție de categoria din care fac parte (hidro/liposolubile). Pentru vitaminele liposolubile, stocarea se va face în zone care conțin țesut lipidic, spre exemplu in ficat sau subcutanat, iar cele hidrosolubile, in cortexul renal.

Multe dintre vitamine sunt necesare în cantități foarte mici, deși sunt extrem de importante în cele mai multe reacții chimice din organism.   Multe dintre aceste reacții din celule sunt realizate de către enzime, fiecare enzimă fiind responsabiă pentru desfășurarea unor reacții chimice speciale în cadrul corpului. Enzimele sunt formate din vitamine și minerale, astfel, dacă lipsește vreo vitamină, funcții importante din organism rămân fară efector sau catalizator.

Datorită cantității mici in care iși fac efectul, nevoia organismului de aport de vitamine este mică. Rata metabolismului fiecărui organism influențează nevoia de vitamine. De aceea, persoanele care depun efort fizic intens, femeile gravide, sau cele care alăpteaza și copiii in crestere, au nevoie de o cantitate mai mare de vitamine.

 

VTAMINELE LIPOSOLUBILE:

 

     VITAMINA A

Vitamina A se mai numește RETINOL sau ANTIXEROFTALMICĂ, ea se obține din alimente precum urzici, ardei, morcovi, pește, unt, oua și lapte. Această vitamină are rol în vedere, mai ales cea nocturnă, în creștere,  în funcționarea și întretinerea epiteliilor de acoperire și cicatrizare. De asemenea împreună cu vitamina E, ajută împotriva cancerului. Astfel,  carențele vitaminei A duc la tulburări de creștere sau uscarea tegumentelor precum și la xeroftalmie. Doza zilnică necesara este de aproximativ 3 mg. Dozele prea mari pe o perioadă îndelungată devin toxice.

 

VITAMINA E

Vitamina E se mai numește TOCOFEROL sau, popular, a fertilității. Vitamina E joaca un rol important în diviziunea celulară precum și in imunitate, ea protejează grasimile și vitamina A, prelungeste viața globulelor roșii și amână apariția alunițelor sau a petelor. În principal, deficitul de vitamină E duce la sterilitate, doza zilnică fiind de 0,0025 mg.

 

VITAMINA D

Vitamina D mai este numită CALCIFEROL sau ANTIRAHITICĂ, se găsește în drojdie de bere, untură de pește, ouă, ficat, ciuperci, dar este sintetizată și prin razele UV. Rolul acestei vitamine este in metabolismul calciului și al fosforului, dar este esențială și în întreținerea oaselor sau a dinților. Doza zilnică necesară este de 0,01 mg, dozele prea mari pot duce la complicații cardiace.

 

VITAMINA K

Vitamina K se mai numește FILOCHINONĂ sau ANTIHEMORAGICĂ, aceasta se datoreaza faptului că ea ajută în coagularea sângelui. Ea se găsește în spanac, varză, cartofi, căpșuni, roșii, ficat, carne, margarină, lapte, ouă și este produsă și de microflora intestinală. Doza zilnică necesară este de 1,8 mg dar în doze prea mari poate încetini dezvoltarea creierului la copii , iar adulților le poate provoca anemie.

 

VITAMINELE HIDROSOLUBILE:

 

      VITAMINA C

Vitamina C se mai numește ACID ASCORBIC sau ANTISCORBUTICĂ, ea se găsește în citrice, ardei, ficat, broccoli, roșii, cartofi, ardei dulce, spanac și are rol în formarea colagenului, care este o proteină care asigură rezistența oaselor, dinților, cartilagiilor, mușchilor și a vaselor de sânge; ajută și în decurgerea proceselor de oxidoreducere, în biocataliza enzimatică și funcționarea sistemului nervos. Carențele de vitamină C duc la friabilitate osoasă, scorbut ( inflamația gingiilor), anemie și tulburări respiratorii. Doza zilnica necesară este de 55 mg și în cantități prea mari poate da diaree.

 

       VITAMINA B1

Se mai numeste TIAMINĂ sau ANTINEVRITICĂ sau ANTIBERIBERICĂ, ea se găsește în drojdie de bere, stridii, carne, ouă, ficat, germeni de grâu, unt de arahide și portocale. Această vitamină este extrem de importantă pentru celule, pentru nervi și pentru neuroni, ea stimulează memoria. Doza zilnică necesară este de 1,5 mg, astfel, carențele de vitamină B1 duc la beri-beri, o boală care se manifestă prin tulburări senzorio-motorii de tip polinevritic, tulburări cardiace și respiratorii.

 

       VITAMINA B2

Vitamina B2 mai poartă numele de RIBOFLAVINĂ, ea ajută în protejarea vederii și ameliorarea vederii nocturne, are un rol important în producerea energiei din grăsimi sau carbohidrați sau proteine. De aesemenea, participă la formarea anumitor hormoni, funționarea celulelor roșii și la dezvoltarea normală a corpului uman. Vitamina B2 se obține din lactate, microflora intestinală, drojdie, cerelale de porumb și vegetale precum broccoli și asparagus, afine, ouă, carne, pește. Doza zilnica necesară este de 1,5 mg și dacă apar carențe, acestea produc leziuni cutanate sau tulburări de vedere.

 

       VITAMINA B6

VITAMINA B6, care se mai numește și PIRIDOXINĂ, facilitează utilizarea carbohidraților, a aminoacizilor și implicit a proteinelor. Această vitamină este de bază pentru funționarea creierului. De asemenea, are rol in integritatea epiteliilor de acoperire. Sursele acestei vitamine sunt: carne, produse din lapte, și este produsa de microflora intestinală, morcovi, usturoi, pește, nuci, ouă și  banane. Doza zilnică necesară este de 1,8 mg, iar deficitul aceastei vitamine cauzează afecțiuni cutanate, totuși în doze prea mari devine toxică.

 

       VITAMINA B12

VITAMINA B12 se mai numește COBALAMINĂ sau ANTIANEMICĂ, ea are acțiune antianemică și ajută echilibrul nervos, de asemenea are rol în hematopoieză (producerea de globule roșii). Sursele vitaminei B12 sunt : ou, pâine integrală, ficat și rinichi. Doza zilnică necesară este de 5 mg și deficitul de vitamină B12 duce la anemie.

 

       VITAMINA PP

VITAMINA PP numită NICOTINAMIDĂ sau ANTIPELAGROASĂ are rol în funcționarea sistemului nervos central și a circulației periferice, de asemenea faciliteaza metabolismul intermediar: proteic, glucidic și lipidic. Sursele acestei vitamine sunt cerealele, legumele și carnea. Doza necesară zilnică este de 18 mg, astfel deficitul vitaminei PP duce la pelagra, care este o boală care produce tulburări la nivelul sistemelor digestiv și nervos central, și mai poate provoca dermatite.

One Reply to “ABC-ul VITAMINELOR”

  1. Artificial intelligence creates content for the site, no worse than a copywriter, you can also use it to write articles. 100% uniqueness, scheduled posting to your WordPress :). Click Here:👉 https://stanford.io/3FXszd0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This field is required.

This field is required.